24. Meditace "JÁ JSEM"

Sambhavi v praxi.

Popíši dnes jednu zajímavou meditační techniku, nenaučíte se ji sice ze dne na den, ale stojí za to.
Našel jsem to někde na internetu a moc se mi líbilo, že vše je zde vysvětleno, nejsou zde žádná senzační odhalení a ani žádné nadpřirozené jevy, jen čistá a nenásilná meditace.
Najděte si nějaké tiché a pohodlné místo, kde si můžete sednout, nejlépe s oporou zad (pokud se tak budete cítit lépe). Třeba na zemi u sedačky nebo u postele a můžete začít.

1. Sedněte si, uvolněte se a zavřete oči. Uvidíte myšlenky, myšlenkové pochody. To je naprosto v pořádku. Pozorujte je a nezasahujte do nich.
Asi za minutu si začněte v duchu myslet mantru "JÁ JSEM“.
Jednoduše a bez úsilí ji opakujte ve své mysli. Jestliže mysl odběhne k jiným myšlenkám, tak si to za nějakou dobu uvědomíte. Nic se neděje, je to úplně normální. Jakmile si uvědomíte, že neopakujete mantru, prostě se k ní zase vrátíte. A to je všechno. Lehce si uvnitř opakujte mantru. Jakmile si uvědomíte, že si mantru nemyslíte, zase se k ní vraťte. Není cílem bez přestání opakovat mantru. Cílem je jenom opakovat mantru, ztratit ji, a zase se k ní vrátit, když si uvědomíme, že jste ji ztratili.
Toto dělejte dvacet minut, a poté si se stále zavřenýma očima odpočiňte. Pak můžete vstát.

Tato technika se dělá dvakrát denně - poprvé ráno, než začnete svůj den a podruhé před začátkem večerních aktivit. Je nejlepší meditovat před jídlem, protože trávení je spíše na obtíž. Slibte si, že tohle budete dělat alespoň pár měsíců. Dejte tomu čas. Výsledky budou zaručeně dobré a pak už budete chtít jenom víc a víc.

knihy

2. Jakmile máte stálou, každodenní meditační praxi a cítíte se připravení na další krok kupředu, je dobré při meditaci sedět se zkříženýma nohama. V tom nám může pomoci postel. Ohněte jednu nohu tak, že se její chodidlo dotýká vnitřní strany stehna druhé nohy, a její pata je blízko rozkroku. Druhou nohu si můžete položit chodidlem na holeň první nohy. Nezáleží na tom, která noha je první, to je na vás. Časem můžete zkusit nohy prohodit, takže je vám pak jedno, která noha je která. Hlavním faktorem je však bezbolestnost.

3. Pohodlně se usaďte, nejlépe s oporou zad, a zavřete oči. Nyní pomalu a hluboce nadechněte a vydechněte nosem, s pusou zavřenou. Udělejte to co nejuvolněněji a v klidu. Dýchejte hluboce a pomalu, ale ne aby to bylo nepříjemné. Každý dech by měl začínat v břiše a postupovat hrudí nahoru, až ke klíčním kostem, pak se otočit a postupovat opačným směrem při výdechu. S každým nádechem sledujte svou pozorností tenkou nitku nebo trubičku, kterou si představte, jako že vychází z hráze (mezi pochvou/šourkem a konečníkem), prochází středem páteře až do středu hlavy. Ve středu hlavy se tento jemný nerv ohýbá dopředu, do bodu mezi obočími. S výdechem sledujte s pozorností tu samou cestu nazpátek - z bodu mezi obočími až úplně dolů k hrázi. S dalším nádechem opět jděte pozorností z hráze až do bodu mezi obočími a s výdechem opět k hrázi. A tak pořád dokola.

Toto páteřní dýchání, říká se mu "pranajáma", dělejte zpočátku pět minut před meditací.
Nechte si asi tak minutovou prodlevu, než lehce začnete mantru. Až si zvyknete na pránajámu a meditaci, tak jak jdou po sobě, zvyšte čas pránajámy na deset minut. Budete tedy dělat deset minut pránajámy a dvacet minut meditace, dvakrát denně. To bude odteď vaše praxe.

4. K dýchání, pranajáma, přidáme po čase praxe "mulabandhu", kterou provádíme při cvičení pránajámy, tak jako vždy, v sedě. Během cvičení lehce sevřeme anální svěrač a sevření držíme. Tím se rozumí skutečně lehce. Sotva citelně, jen o trochu více než je mentální záměr. Naším cílem je postupně si zvyknout na to, že toto lehké sevření análního svěrače držíme po celou dobu trvání našeho cvičení pránajámy.
Zároveň s tímto sevřením lehce zapojíme a vtáhneme vzhůru svaly nad análním svěračem, skrze pánev a do podbřišku. Znamená to minimum fyzického pohybu, jen o trochu překročíme mentální záměr, jen tolik aby mohl vzniknout tělesný zvyk.

5. Po určité době praxe se pustíme do stimulace páteřního nervu tam, kde se přibližuje místu mezi našim obočím. Taková stimulace se jmenuje "sambhavi". Budeme ji provádět během našeho pravidelného cvičení pránajámy, současně se vším o čem jsme si řekli již dříve. Uvažujete-li o tom že začnete používat sambhavi, ujistěte se, že vaše praxe pránajámy je stabilní. Možná je ještě trochu rušno okolo mulabandhy. Je v pořádku začít se sambhavi pokud ve vašich spodních partiích kmitá sexuální energie, neboť sambhavi pomůže dostat sexuální energii výše, a tím jí stabilizovat. Sambhavi a mulabandha tímto způsobem spolupracují - stimulují a stabilizují sexuální energii, tak jak během páteřního dýchání cestuje vzůru a dolů páteřním nervem.

Sambhavi se skládá ze dvou hlavních složek:

První je jemné svraštění čela v místě mezi obočím. Je to nepatrné přiblížení obou obočí směrem do středu. Toto je z větší části pouhý záměr, tělesně sotva znatelný. Jenom tolik tělesný, aby to postačilo k vytvoření zvyku. Za normálních okolností nebude z vnějšku možné nic zpozorovat. Možná jen maličko, v počáteční fázi. Postupem cvičení zjistíte, že se ve skutečnosti jedná o vnitřní pohyb sahající dozadu do středu vašeho mozku. Je to vytažení středu vašeho mozku vpřed, směrem k místu mezi obočím. Svraštění čela mezi obočím, o kterém jsme právě mluvili, použijeme jako prvotní impuls k tomuto vnitřnímu pohybu, který se přirozeně vyvine po tom, co se rozvine extatická vodivost. Budete cítit jak se to děje uvnitř vaší hlavy.
Druhou složkou sambhavi je fyzické pozvednutí očí směrem k místu kde probíhá svraštění mezi obočím. Oči budou mířit na místo mezi obočím, kde cítíme ono svraštění. To bude znamenat pohyb očí vzhůru a směrem do středu. Oči ponecháme pohodlně zavřené. Oči k ničemu nenutíme násilím.

Zatímco souběžně provádíme tyto dva úkony - nepatrné svraštění středu čela a pozvednutí a zacentrování očí směrem k tomuto místu mezi obočím - pokračujeme ve všech dalších složkách pránajámy, přesně tak jako dosud. Je třeba zdůraznit, že zatímco pozornost prochází nahoru a dolů páteřním nervem tak jak dýcháme, oči zůstávají zacílené směrem k místu mezi obočím.
Svou pozorností se nedíváme skrz oči. Naše pozornost se pohybuje nahoru a dolů páteřním nervem. Není to tak, že bychom se pokoušeli hledět naší pozorností na místo mezi obočími skrz naše fyzické oči. Oči tam fyzicky směřují, ale naše pozornost prochází nahoru a dolů páteřním nervem.

Vše můžete najít hezky vysvětleno a přehledně uspořádáno na http://www.ayp.cz
Nebo rovnou na seznamu kapitol, na http://www.ayp.cz/lekce
Next Next

HLAVNÍ STRANA